Szerző: | Adatvezérelt marketing

Share Button

Manapság sok online marketinges, amikor azt hallják, hogy inbound marketing, hirtelenjében azt sem tudják: eszik-e vagy isszák. Ebben a cikkünkben arra teszünk kísérletet, hogy kicsit rendet vigyünk a kontent marketing és inbound marketing definíciók körüli zűrzavarba, amelybe a legnagyobb szakértők is bekapcsolódnak.

A tartalommarketing cikksorozatunk első részében bemutattuk a tartalommarketing fogalmát, szerepét, helyzetét és történetét. A cikksorozatunk 2. részében pedig összevetjük majd a ‘hagyományos’ outbound marketinget az inbound marketinggel, illetve megkíséreljük ez utóbbit szétválasztani a tartalommarketingtől.

 

Vajon mi az inbound marketing jelentése?

És vajon mi vele a teendő?

Mégis mikor érdemes használni?

És ami a legfőbb: mi köze van a tartalommarketinghez?

Fontos kérdések ezek, lássunk is hát neki a megválaszolásuknak!

 

Zavar az Erőben…

Ahhoz, hogy rendet tegyünk a fejekben és a tartalommarketing, valamint az inbound marketing közti különbséget megállapíthassuk, legelőször is meg kell határozunk az utóbbi definícióját. De előbb egy kis történelem!

A tartalommarketing eredetéről korábbi cikkünben már esett szó. Több, mint száz éve létezik, ám annak úgynevezett gondolatisága Joe Pulizzi-től és az általa alapított Content Marketing Institute-től származik. Ezzel szemben az inbound marketing még 10 éves sincs, szellemi atyja pedig Brian Halligan, illetve maga a HubSpot.

Az inbound marketing jelentésének meghatározásához 3 híres szakértő definícióját vettük alapul: Joe Chernov-ét, Sujan Patel-ét, illetve a már fentebb említett Joe Pulizzi-ét.

Inbound marketing Vs. hagyományos marketing

Forrás: weidert.com

Még 2014-ben Joe Chernov készíttetett egy felmérést (ez volt HubSpot State of Inboundja) amelyben a következő kérdést tették fel a több mint 3500 marketinges és sales szakembernek:

Melyik mondat tükrözi hűen a tartalommarketing az inbound marketing közti kapcsolatot?

5 lehetséges választ jelöltek meg:

  1. A kettő egymás szinonimája.
  2. A tartalommarketing az inbound marketing részének tekintendő.
  3. Az inbound marketing a tartalommarketing részének tekintendő.
  4. E kettő teljességgel különbözik egymástól.
  5. Fogalmam sincs.

Ennek a kutatásnak az eredményeit a következő ábrán láthatjuk.

Hubspot kérdőív: inbound marketing és tartalommarketing kapcsolata

Forrás: blog.hubspot.com

Mielőtt Chernov elemezte volna a válaszokat, elmondta, hogy az ő meglátásai szerint:

a tartalommarketing az inbound marketing részének tekintendő, de […] nincs inbound tartalom nélkül. Ahogy tartalom sincs inbound nélkül. A tartalom az inbound lételeme.

 

A felmérés hasonló eredménnyel szolgált, ugyanis a szakértői élvonalat képezők (marketing, értékesítés, szolgáltatások) szinte mind egyet értettek Chernov-val.

Sujan Patel a quora.com-on tett bejegyzésében szintén egy véleményen volt Chernov-val. Tehát a tartalommarketing az inbound marketing részének tekintendő. Vagyis, mindez azt jelenti, hogy az inbound marketing magában foglalja:

  • a stratégiát,
  • a tartalommarketing taktikáit,
  • más típusú, digitális marketing stratégiákat és taktikai elveket, mint például: SEO, PPC, blog és közösségimédia-marketing (social media).

A tartalommarketing sikerességét elősegítő online marketing eszközök között megtalálhatók például a következők:

Az inbound marketing ezeken túl a következőket is alkalmazza például:

Summa summarum: mindezek együttes kombinációja adja az inbound marketing filozófiáját és létjogosultságát.

Az inbound marketing filozófiája infografika

Forrás: saját készítés a FIRST 10 és a Smart Insights alapján

Joe Pulizzi már nem fogalmaz ennyire egyértelműen a contentmarketing.com-on megjelent bejegyzésében. A következőket különbözteti meg.

  • tartalomstratégia – ezt a kifejezést akkor használja, ha újságírókkal és tartalomstratégia-készítőkkel beszél,
  • tartalommarketing – ezt akkor, ha értékesítőkkel és marketinges szakemberekkel társalog,
  • inbound marketing – ezt pedig akkor, ha kisvállalkozásokkal (kkv szektor tagjaival) tartja a kapcsolatot.

Véleménye szerint teljességgel mindegy, melyik nevén nevezzük a gyereket. A lényeg, hogy mindig azt az elnevezést, kifejezést kell alkalmaznunk, mely leghívebben tükrözi az adott cég profilját és kellően motiválja annak tagjait, hogy tegyenek is érte valamit.

Outbound Vs. inbound marketing

A Wikipedia definíciója szerint inbound marketing alatt azt értjük, mikor egy cég:

  • blogokon,
  • podcastokon,
  • videókon,
  • hírleveleken,
  • letölthető tanulmányokon (whitepaper),
  • e-könyveken

keresztül promotálja magát.

Ezek azt a célt szolgálják, hogy közelebb hozzák a (potenciális) ügyfeleket a márkához.

Inbound marketing és outbound marketing infografika

Forrás: saját készítés

Az inbound marketing az outbound, vagyis a tradicionális marketing ellentéte. Ez utóbbinál ugyanis az adott cég saját maga kezdeményezi a kommunikációt és küldi ki üzenetét célközönsége felé direkt módon. Ez lehet például: DM levél, reklám, telemarketing, üzleti bemutatók.

A Kontent magazin a 2016. január-márciusi számában a következőket olvashatjuk Vavrek Balázs tollából:

A tartalommarketing egy szemlélet konkrét eszközökkel, az inbound marketing egy eszköztár tartalmi szemlélettel.

Pécsi Ferenc írta még szintén ebben a számban, hogy “az inbound marketing ,,egy erős vevőgyártó módszer”. Míg ennek használata alig néhány hét leforgása alatt megtanulható, addig a tartalommarketingre éppen ennek ellentéte igaz. Ugyanis ennek lényege a tanulás; a módszerek folyamatos finomítása.

Pécsi Ferenc tovább gombolyítja a fonalat a tartalommarketing.hu-n:

A tartalommarketinghez hasonlóan az inbound marketing sem az erőszakos nyomulásról szól, hanem a tartalmon keresztüli, finomabb befolyásolásról.

Ha kíváncsi vagy, hogyan tarthatod állandó kontroll alatt termékeid és folyamataid, valamint tudni szeretnéd, hogyan fejleszd őket folyamatosan, akkor olvasd el a PDCA ciklus az online marketingben szóló cikkünket!

A Marketingautomatizáció blogban is olvashatunk egy cikket az outbound és az inbound marketing tisztázásáról. A cikk születését a Marketingautomatizáció nevű LinkedIn csoportban posztolt saját írásunk – amelyet jelenleg is olvasol – (is) inspirálta.

A Marketing Üzleti Blog is megjelentetett egy cikket “Az Inbound Marketing Alapjai” címmel, ahol szintén megtekinthető és letölthető egy infografika az inbound marketing lépéseiről.

 Mi különbözteti meg a tartalommarketinget az inbound marketingtől?

A tartalommarketing a rendelkezésére álló összes csatornát (online-t és az offline-t egyaránt) beveti, hogy választ adjon az ügyfeleket érdeklő kérdésekre. Alapja a stratégiatervezés, melynek segítségével:

  • többféle ügyfélkarakterhez,
  • többféle vásárlási ciklushoz illeszkedve hoz létre tartalmakat.

Ezzel szemben az inbound marketing célja csupán az, hogy online eszközök segítségével vonzhassa magához a vevőket. Az inbound marketing kizárólag az online csatornákra koncentrál és a tartalom (blog, közösségi média, email) segítségével szerez lead-eket, végül a tartalmat az utólagos méréseken alapján finomítja. Akárcsak az egyik leghasznosabb elemzési modell segítségével, az AARRR tölcsérelemzésben, melyről egy korábbi cikkünkben itt írtunk.

Ahogy Pécsi Ferenc fogalmaz:

Könnyen belátható, hogy a tartalommarketing jóval átfogóbb koncepció, aminek tulajdonképpen része az inbound marketing. Másképp fogalmazva: a két fogalom között olyan nagy az átfedés, hogy tulajdonképpen szétválaszthatatlanok.

Az inbound marketing folyamata infografika

Forrás: saját készítés a The Whole Brain Group tartalma alapján – nagyobb képért kattints az infografikára!

 

A HubSpot oldalán a következő inbound marketing értelmezést olvashatjuk:

Az inbound marketing mindig a hasznos és értékes tartalom előállítására fókuszál, célja a látogatók bevonzása.

 

5 fázisból áll:

  1. ismeretlenből látogatót,
  2. látogatóból lead-et (potenciális ügyfelet),
  3. lead-ből vásárlót,
  4. vásárlóból márkaevangélistát konvertál.
  5. Folyamatosan elemez és finomhangolja az értékesítési folyamatokat (kiegészítés az előző infografika által).

Az inbound marketing főbb témái (feladatai):

  1. Tartalomkészítés és -terjesztés,
  2. Az ügyfél életciklusára vonatkozó marketing,
  3. A megszemélyesítés, vagyis perszonalizáció,
  4. A többcsatornás interakció (multichannel marketing),
  5. A technológiai integráció, vagyis a tartalomkészítés és -terjesztés.

Az inbound marketing lényegi elemei a következők:

  1. minőségi tartalom,
  2. eszköz(ök),
  3. csatorna,
  4. időzítés kérdése,
  5. célcsoport.

 

Konklúzió

Remélhetőleg sikerült cikkünkkel egy kicsit eloszlatni a homályt az inbound marketing és a tartalommarketing viszonya közt, és némiképp tisztázni az inbound marketing fogalmát. Még a mi cégünk szakembereinek véleménye is megoszlik e témában. Talán úgy van, ahogy Pulizzi írja, vagyis a tartalommarketing és az inbound marketing egy és ugyanaz. Lehet, hogy Sujan Patelnek és Joe Chernovnak van igaza, miszerint a tartalommarketing az inbound marketing részének tekintendő. Míg az előbbi az összes létező csatornát alkalmazza, hogy megválaszolja ügyfelei kérdéseit és megoldja problémáit, addig az inbound marketing arra használja az online eszközeit, hogy magához vonja vevőit és a tartalom által leadekké konvertálja őket. És mindeközben sosem felejti el folyamatosan elemezni és finomhangolni az értékesítési folyamatokat, de a mérés és finomhangolás igaz a tartalommarketingre is.

Akárhogy is legyen; végül bármelyik meghatározást is fogadjuk majd el, finomhangolni, érzékkel – erre mindig is szükség lesz. De egy dolgot semmiképp se tévesszünk szem elől. Mint ahogy azt már Tolsztoj is megírta egykor:

Tartalommarketing Tolsztoj idézet

Forrás: penguinclassics.com

„…ha a tökéletességet kutatod, sosem bizonyulsz majd tartalmasnak*.”

*Szándékos félrefordítás. Eredetileg az idézet így hangozna: ,,…ha a tökéletességet kutatod, sosem leszel elégedett.” – A cikk írói 🙂 


Ha úgy érzed, elakadtál, netán szeretnél hatékonyabb és célravezetőbb online megjelenést a közösségi médiában, akkor ne habozz és vedd igénybe Facebook hirdetések szolgáltatásunkat! >>


 

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

Share Button

Last modified: 2017-12-18