Szerző: | Adatvezérelt marketing

Share Button

A cégek e-mail hírleveleken keresztül is tudnak a már látókörükbe került érdeklődőknek és vásárlóiknak naprakész információkat küldeni akcióikról, eseményeikről és bármiről, ami növeli az olvasóban a brand ismeretét, elfogadását és növelheti a vásárlási kedvet is. Az e-mail hírlevelekre előzetesen már feliratkozott a címzett, tehát feltételezhetően érdekli a téma és feltételezhetően megnyitja a kapott levelet. Ám a hírlevél készítés során ettől függetlenül nagyon fontos megtervezni, hogy milyen e-mail hírlevél tartalmat kap a rendszeres vagy az eseti e-mailekben, illetve ezek milyen hosszúak és stílusúak. Ezek mellett legalább annyira fontos, hogy hogyan jelenik meg ez a tartalom. A cikkünkben a tipográfia oldaláról közelítjük meg a hírlevél tartalmi részét.

Mi tesz egy e-mail hírlevelet sikeressé? Hogyan segíthetjük, hogy minél szívesebben olvassák el a levelet? Milyen tipográfiai megoldások segíthetnek a hírlevél készítés során?

Anna Yeaman 50 e-mail hírlevelet megvizsgálva próbált statisztikai elemzéssel válaszokat találni. A teljes cikk angolul elolvasható itt. Az e-maileket három kijelzőn megjelenve vizsgálta meg: asztali gép (desktop, a cikk többi részében is ezt a szót fogjuk használni az asztali gép kifejezésre), közép méret (450 pixel) és kis méret (320 pixel). A leveleket számos tétel alapján vizsgálta a felmérés, többek között a használt betűtípusok, betűméretek, színek, szövegtörzsek szélessége és sortávja alapján. A teljes táblázatot itt lehet megtekinteni. A vizsgált e-maileket Amerikában, angol nyelven, 2014 novembere és 2015 januárja között küldték ki.

Az e-mail hírlevél adatok ellenőrzése

 

A következőkben bemutatjuk az 50 vizsgált e-mail hírlevél felépítését és a statisztikákat

Talpas vagy talpatlan betű?

Mit is jelent az, hogy egy betűnek van-e talpa avagy sem? A talpak a vonalvégződéseknél találhatóak, melyek megjelenési típusai a következők lehetnek: lapos, ék alakú vagy hajszálvékony. Normál méretben könnyű olvasni, kis méretben (<8 pt) és nagy méretben azonban már nehezebb. Mindezt megfordítva: egy e-mailben a talpatlan betűk kis és nagy méretben kevésbé olvashatóak, de monitoron olvasott más szövegek esetén közepes méretben (8-15 pt) nyugtatóbb a szemnek. A különböző főbb talpas és talpatlan betűcsalád típusokról bővebben itt lehet olvasni

Talpas és talpatlan betű

Milyen statisztikai eredményeket hozott az 50 e-mail elemzése?

  • 74% használt talpatlan betűtípust a címsorban a hírlevél készítés során.
  • 64% használt talpatlan betűt a tartalmi szövegeknél.
  • A leggyakoribb talpatlan címsor betűtípusok: Helvetica (16%), Arial (14%).
  • A leggyakoribb talpas címsor betűtípusok: Georgia (14%), Merriweather (4%) (letölthetők innen).
  • A leggyakoribb talpatlan tartalmi szöveg megjelenések: Helvetica és Neue Helvetica (20%), Arial (10%).
  • A leggyakoribb talpas tartalmi szöveg betűtípusok: Georgia (24%), Merriweather és Times (4%).
  • Times New Roman egyszer sem szerepelt címsor betűtípusként.

Tartalmi szöveg megjelenítése az e-mailben

Minél olvashatóbbá és esztétikusabbá tesszük a hosszabb szövegek megjelenését, annál többen és tovább fogják elolvasni azokat. Mit is jelent ez a statisztikák tükrében?

  • Desktopon a legtöbbet használt betűméret 16 pixel volt (44%), az e-mailekben 13-20 pixel között volt a szövegek megjelenítése.
  • Mobil megjelenítésen szintén 16 pixel volt a leginkább használt (38%), szintén 13-20 pixel közötti szórásból
  • 72% ugyanazt a betűméretet használta a desktop és a mobil verziónál is.
  • Abból a 28%-ból, akiknél változott a két nézet között a betűméret, 64% csökkentette, és 36% növelte a méretet.

Miért lehet az, hogy bár a mobil kijelzője sokkal kisebb, mint az asztali gép monitorja, mégis sok e-mail hírlevélnek ugyanaz a betűmérete mindkettőnél? Figyelembe kell venni azt a távolságot is, ahonnan az olvasó nézi a szövegeket. A monitort messzebbről látjuk, mint a kezünkben tartott mobil vagy tablet kijelzőjét, ezért a hírlevél készítés során a betűméret kiválasztásánál számolni kell ezzel is.

 

Sorok hosszának és sortávjának aránya – szellősség az e-mailben

A szöveg harmonikus érzetét (még a tartalom elolvasása és értelmezése előtti érzés, hogy van-e kedvünk elolvasni a szöveget tartalmazó e-mailt) nemcsak a betűk kinézete, hanem a sorok hossza és az azok közötti távolság is befolyásolja. Ha sűrű, tömött és végeláthatatlan sorok kerülnek a szemünk elé, könnyebben döntünk úgy, hogy elég csak az első sort elolvasni, a többihez már nincsen kedvünk.

  • Desktopon a leggyakrabban használt sablonok szövegmező szélessége 600 pixel (480-760 pixel közötti mezőnyben).
  • Átlagosan 78,5 karakter került egy sorba desktopon.
  • Mobil kijelzőkön 39 karakter kerül átlagosan egy sorba, az elemzett minta 48%-a alkalmazta.
  • Az átlagos 16 pixeles betűmérethez 24 pixeles átlagos sortáv társult, azaz 1.51 az átlag arány.
  • Ez az átlag arány lecsökken 1.49-re 450 pixeles szövegmező méretnél, és 1.45-re 320 pixeles méretnél.
  • az átlagos sor hossz elosztva sortávval 23.1 (azaz ideálisan ilyenkor a legkönnyebb a szemnek a sor végéről megtalálnia és átugrania a következő sor elejére).

Ezek az eredmények tökéletesen egybecsengenek az eddigi nézettel, ami szerint a legideálisabb (azaz az olvasóknak legkényelmesebb) arány, ha a sorok közötti távolság másfélszerese a betűméretnek. Tim Brown ezt folyékony sorvezetésnek nevezi, ami könnyen olvashatóvá és a szem számára kényelmessé teszi a hosszabb szövegeket is, elősegítve, hogy e-mail hírlevelünk sikeres legyen. (Részletesen lehet olvasni erről az aránypárról ebben az angol nyelvű cikkben.)

Sorvezetés az e-mail hírlevél készítés során

Színhasználat

Bár a minél nagyobb kontraszt segíti az olvasást, az éjfekete betűk a tökéletesen fehér háttéren már inkább fárasztják a szemet. Tanács: vagy a betűk legyenek sötét szürkék (vagy más hasonlóan sötét szín), vagy a háttér távolodjon el valamelyest a fehértől. Az olvasók hálásak lesznek ezért, amit azokkal az értékes percekkel mutatnak ki, amiket az e-mailben lévő szövegünk olvasására fordítanak.

  • #000000 (fekete) volt a legtöbbet használt betű szín (20%), amit a #333333 követett 16%-kal.
  • 56% használta ugyanazt a színt a címsoroknál és tartalmi szövegeknél.
  • 72% használt fehéret háttérként.
  • az e-mailek 48%-ában nem volt link, 20%-ban más színű volt, 18% más színű és aláhúzott volt, 10% csak aláhúzott és 4% egyéb megoldásokat alkalmazott.
  • az e-mailek 40%-a használt különböző színt a címsorok és másodlagos címsorok esetében (pl. világosabb árnyalatú szürke).

Fekete szín legsűrűbben használt változatai e-mail hírlevélben

Szövegigazítás az e-mailben

A korábbi felmérések szerint az olvasók a középre rendezett szövegeket tartják legnehezebben olvashatónak. Rövid szövegegységeknél, idézeteknél vagy rövid címsoroknál még elfogadhatónak számít, de a hosszabb szövegeknél már megterhelő az ugráló sorszélek között kapkodni a szemünk.

  • Desktopon csupán a címsorok 46%-a van balra rendezve, 54% pedig középre rendezett.
  • Mobilon ez az arány pont megfordul, 54% rendezi balra a címsorokat.
  • A tartalmi szövegeket desktopon 74% rendezi balra (mobilon ez a szám felmegy 76%-ra).

 

Szövegigazítás e-mail hírlevélben okostelefonon

Címsorok az e-mailben

Ahogy az olvasó szeme végigfut a kijelzőn megjelenő szöveg tetején, fontos, hogy azonnal be tudja azonosítani a címeket, hogy eldönthesse, érdekli-e a hosszabb tartalmi szöveg. Ez a vizuális hierarchiát legtöbben nagyobb betűmérettel oldják meg (leginkább a 2x méretarányt alkalmazva), de emellett érdemes fejben tartani a színek, nagybetűk, dőlt vagy vastagított betűk illetve a más betűtípus használatát is a hírlevél készítés során. Főleg a mobilos megjelenés miatt, ahol nem mindig van elég hely a betűméret növelésére. Erről megnézhetünk egy videót Marko Dugonjić előadásában. Mindenesetre, a címsorok rövidsége miatt nagyobb tér van a kreativitásra illetve a brand vagy cég arculatának megmutatására.

  • Desktopon a leginkább használt betűméret a címsoroknál 30 pixel volt, mobilon 30 és 32 pixel.
  • Az átlag arány a cím és tartalmi szöveg mérete között a 2,0 volt.
  • 64% ugyanazt a címsor betűméretet használta desktop és mobil megjelenésnél is (a többiek 87,5%-a csökkentette mobil felületen a méretet).
  • 14% használt nagybetűket a címsoroknál.
Címsorok e-mail hírlevélben okostelefonon

Példa arra, hogy a csökkentett címsor betűméret milyen előnyös is lehet (megmaradt az egy soros cím), míg megmaradt az elegáns kinézete is.

 

Töltődés és képek

Egy e-mail gyors betöltődése életfontosságú lehet, mivel az olvasó nagyon gyorsan meggondolhatja magát, ha várnia kell és bezárhatja az e-mailt, még mielőtt egyáltalán megláthatta volna a szép és érdekes tartalmat. Ám a betöltődés sebessége általunk nem mindig befolyásolható tényező, mivel a kapcsolat minőségétől és az eszköztől is függ, nem csak attól, hogy mekkora maga az e-mail mérete. Minden esetben mérlegelnünk kell, hogy mi a fontosabb: a figyelemfelkeltő megjelenés (szövegek és képek), vagy a gyors betöltődés. Azonban még megtehetjük a tőlünk telhető készületeket a hírlevél készítés során: tömöríthetjük a képeket. Ezen a videón megnézhetjük, hogy mekkora különbség is lehet a betöltődések között: 

  • Az e-mailek átlagosan 2,64 másodperc alatt töltődtek be.
  • 711 kB volt az e-mailek átlagmérete, ebből 568 kB a képek mérete, azaz az e-mailek átlag 79,8%-át tették ki a képek.
  • 30% használt web fontokat (amelyek mérete átlagosan 9,8%-kal növelte az e-mail méretét)

Konklúzió

Vannak, akik úgy gondolhatják, hogy egy e-mail hírlevél szépen elkészített tartalmának kell meggyőznie az olvasót, hogy végigolvassa azt. Mi úgy gondoljuk, hogy több helyen is lehet a hírlevél formai megjelenésével hátráltatni, hogy a tartalom és üzenet valóban eljusson a célcsoporthoz és elérje a konverzióját. Legrosszabb esetben már a betöltődés elrettenti a kevésbé lelkes érdeklődőt, de a zsúfolt, rossz kinézetű és elrendezésű szövegek is barikádként állhatnak az olvasás útjába. A cikk nem arról szól, hogy a csak szöveges vagy inkább a csilli-villi HTML hírlevél lenne a megfelelő. Mindkettőnek meg vannak az előnyei és a hátrányai is, amelyről akár egy új cikk is születhet a blogunkban a későbbiekben.

A fenti statisztikák azonban jól körvonalazott képet adnak arról, hogy milyen is lehet az egyfajta aranyközépút, amelyet mások választottak és melyhez ha mi is tartjuk magunkat, akkor nagyot már nem hibázhatunk. Azonban a fenti statisztikai számokat egészséges kritikus gondolkodással és fenntartással illik kezelni, hiszen a hírlevelünk kinézete – többek között – jelentősen függ a célcsoportunktól és a cég profiljától is.

 


Ha új logót, egyedi arculatot, vagy átlátható struktúrájú hírlevelet szeretnél, vagy pusztán a régit kicsit korszerűsíteni, mindezt a lehető legkisebb költséggel, akkor ne habozz, ismerd meg a Stratégiai tervezés szolgáltatásunkat itt! –>


 

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

Share Button

Last modified: 2017-12-18