Szerző: | Adatvezérelt marketing

Share Button

Mi is pontosan az eDM jelentése? Mi az, amire figyelnünk kell, ha közönséget szeretnénk építeni? Mik a kiküldött e-mailekkel kapcsolatos statisztikák? Cikkünk ezen kérdéseket kívánja megválaszolni. Először tisztázzuk az eDM definicióját, majd tippeket adunk, hogyan felelj meg a jogi előírásoknak. Szó esik az e-mail útjának fontos állomásairól: a kiküldéstől a végcélig, vagyis a konverziókig, végül pedig betekintést nyújtunk a fontosabb KPI statisztikákba a Signup.to kutatása alapján. Vágjunk is bele!

 

 

Az e-mailek és hírlevelek világában élünk – ez ma már senkinek sem újdonság.

Te szoktál promóciós jellegű e-maileket kapni?

Sokat?

Mondjuk naponta?

Fogadjunk, hogy igen.

Mindez csak ékes bizonyítéka annak, hogy magad is gyakorta állsz a “fogadó oldalon”.

 

Mi is pontosan az eDM jelentése?

A következő meghatározás az eDM Szabályosan című kiadványból származik.

Az E-kereskedelmi, valamint a Reklámtörvény alapján reklámnak minősül minden olyan tájékoztatás, amely valamely vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége, az általa értékesített termékek, nyújtott szolgáltatások népszerűsítésére, ismertségének növelésére, megvásárlásának ösztönzésére irányul. Tehát azt mondhatjuk, hogy e-mailek, e-brosúrák, bemutatkozó anyagok, képek, promóciókról, kiárusításról, játékokról, nyereményjátékokról, ajándékról, kedvezményekről, kuponokról, valamint új termékekről és szolgáltatásokról szóló e-hírlevelek, elektronikus megkeresések mind-mind eDM-nek tekinthetők.

 

eDM anyag csakis kizárólag az ügyfél:

  • előzetes,
  • önkéntes,
  • határozott beleegyezését követően küldhető.

Fontos megjegyezni, hogy azok a promóciót tartalmazó üzenetek, amelyek egy olyan e-mail címre kerülnek kiküldésre, amely alapján nem azonosítható be magánszemély (például: info@aquariushand.com) nem tartoznak bele ebbe a körbe, tehát előzetes beleegyezés nélkül is elküldhetőek.

 

Feketelista, avagy mire ügyeljünk az eDM kiküldésénél?

Miután tisztáztuk mi is az eDM jelentése, nézzük, hogy mikre kell odafigyelni a szabályos kiküldésnél.

Vannak bizonyos megoldások, melyekre nem árt nagyon odafigyelni.

Mindig kérj engedélyt azt eDM anyagok küldéséhez (például hírlevél-feliratkozóktól), ellenkező esetben e szabály megszegéséért igen komoly (akár milliós nagyságú!) pénzbírságok, illetve akár börtönbüntetés is kiszabható.

Most felsorolunk néhány esetet, amikor nem szabályosan járunk el küldő félként:

  • Előre ki van pipálva a checkbox, amely a beleegyezést jelenti.
  • Nincs adatvédelmi nyilatkozat, ami teljes körűen tájékoztatja a felhasználót.
  • Indokolatlanul nehéz és körülményes a leiratkozás (pl.: postai levélben vagy személyesen).
  • A feliratkozás feltétel ahhoz, hogy a felhasználó egy applikációt, játékot használni tudjon.

 

Állomások, avagy az eDM útja a felhasználóig

Az e-mailt is úgy kell elképzelnünk, mint egy robogó vonatszerelvényt, ha úgy tetszik. Ha nem jutunk el egy adott állomásig, akkor már nem is beszélhetünk a következő szakaszról. Vagyis:

  • Ha az e-mailt nem sikerül kézbesítenünk, akkor azt maga a felhasználó sem tudja majd megnyitni.
  • Ha pedig nem nyitja meg, nem tudja majd megítélni a tartalmát és nem kattint a CTA gombra és/vagy a link(ek)re.
  • Ha nem kattint a CTA gombra és/vagy a link(ek)re, akkor nem végzi el a kívánt interakciót, nem találkozik a tartalommal, amelyet meg szerettünk volna vele osztani.

 

eDM útja a felhasználóig vonat

 

A következőkben ezeket az “állomásokat” vesszük górcső alá. Hogy pontos adatokkal mutassuk be a különböző állomások statisztikáit (KPI-ok alapján), felhasználjuk a Signup.to kutatását, melynek során több, mint egy milliárd e-mailt küldtek ki. Ez a szám tökéletes arra, hogy ezt alapul véve az e-mailekre átfogóan jellemző következtetéseket fogalmazzunk meg.

 

Kézbesítés

Nem minden e-mail kerül kézbesítésre, amit elküldünk. A felmérés szerint 98,26%-ukat sikerül elküldeni, a maradék viszont valami miatt nem érkezik meg a címzett postaládájába. A kézbesítés elutasításának oka lehet például:

  • egy rosszul megjelölt e-mail cím,
  • egy leiratkozott felhasználó,
  • megtelt e-mail fiókja a fogadónak,
  • az e-mailküldő IP-címe a spam listába került.

Ekkor különböző hibaüzeneteket kapunk (függően, hogy milyen e-mailküldő szoftvert használunk), amelyek alapján beazonosíthatjuk az elutasítás okát. Ezek az úgy nevezett lepattanások, vagy angolul bounce-ok. Lássuk ezeket a bounce-okat röviden:

  • Fogadó oldali lepattanás (Recipient Bounce): Rossz, nem létező vagy elgépelt e-mail cím.
  • Tartalom miatti lepattanás (Content Bounce): Az e-mail tartalma nem kívánatos a fogadó e-mail kliens (pl. Gmail, Outlook) számára.
  • Küldő reputációja miatti lepattanás (Reputation Bounce): Megbízhatatlan forrásként azonosít téged az e-mail rendszer vagy internetszolgáltató, emiatt nem tudod elküldeni az e-mailt és/vagy a spam mappában landol. Általában egy reputációs mutató segítségével osztályozzák az e-mailküldő szerver IP-címét. Bővebben itt olvashatsz.
  • Ideiglenes lepattanás (Temporary Bounce): Egy ideig bizonyos okokból nem küldheted el az e-mailt.

 

Megnyitás

A lemorzsolódás jelentős mértékű, hiszen mindössze a címzettek 24,88%-a jut el odáig, hogy egyáltalán megnyissa az e-mailt. KPI: megnyitási arány, angolban open rate.

Fontos, hogy az e-mailed:

  • névre szóló,
  • jellegét tekintve személyre szabott legyen.

Személyre szóló e-mailek segítségével nagyságrendekkel jobb eredmény érhető el, csak 2-2 adatot említünk a kutatásból ehhez kapcsolódóan:

  • Nem névre szóló, általános, standard e-mailek esetében a megnyitási arány mindössze 15,03%, míg a levélben található linkre összesen 1,13%-a kattintott a címzetteknek a Signup.to felmérésében.
  • Ugyanakkor azok az e-mailek, amelyek névre szólóan, lehetőleg személyre szabott tartalommal lettek elküldve, megnyitási arányban 56,43%, míg a linkre való kattintásban 31,13%-os arányt értek el.

 

e-mail megnyitási arányok általános és névre szóló e-mailek alapján

 

Ugye, látszik a robusztus különbség?

Ha versenyképes szeretnél maradni, felejtsd el a standard, név nélküli és általános e-maileket! Ennél a pontnál azonban fontos megjegyezni, hogy az értékesítési tölcsér különböző szintjeihez kapcsolódó ügyfeleknek – az érdeklődés és az elkötelezettség mértéke alapján – más jellegű üzeneteket érdemes küldeni: míg az alacsonyabb elköteleződésű, például a csak a blogcikkértesítőre e-mail címmel feliratkozott, felhasználóknak elegendő egy általános (angolban bulk, azaz tömeges) e-mail, míg a vásárláshoz közeli felhasználók számára már a névre szóló és a személyre (mikroszegmensre) szabott üzenet lesz hatásosabb.

Ha pedig olvasnál még a lemorzsolódás jelenségéről, illetve a konverziós rátáról, nézd a témáról korábbi cikkünket!

 

Kattintás

Mindegyik elküldött e-mail tartalmazott egy linket, amelyre ha a címzett rákattintott, egy landing oldalra került. Nézzük, ennél a szintnél hogyan alakultak a számok!

Az összes címzettet figyelembe véve, 3,42% kattintott rá a linkre (KPI neve: átkattintási arány, angolban click through rate). Ha az előbb komoly lemorzsolódási arányról beszéltünk, akkor ez itt is igaz. Azoknak, akik megnyitották az e-mailt, közel 11%-a (pontosan 10,88%) kattintott rá az e-mailben elhelyezett linkre (ezt a KPI-t nevezzük egyedi átkattintási aránynak, angolban uniqe click thorugh rate).

Lépésről lépésre egyre közelebb kerül a felhasználó ahhoz, hogy konverziót végezzen. De vajon hogyan járjunk el, hogy ezeket a lépéseket úgy alakítsuk ki, hogy minél több felhasználó haladjon tovább az értékesítési tölcsérben? (Erről bővebben majd a következő e-mail marketingről szóló cikkünkben fogunk írni.)

 

Leiratkozás

KPI: leiratkozási arány.

A leiratkozási arány a következőképpen alakult a felmérés során. A teljes mintát tekintve, az e-mailt megkapók 0,52%-a iratkozott le. Akik az e-mailt meg is nyitották, azoknak a 2,72%-a döntött a leiratkozás mellett.

Minden változik.

Ahogy a feliratkozott felhasználók preferenciarendszere is.

Lehet, hogy ami valamikor nagyon megfogott valakit, az később teljesen érdektelenné válik a számára. Amennyiben leiratkozást észlelsz, próbáld meg valamilyen módon megérdeklődni az adott leiratkozótól ennek az okát, hiszen ez fontos lehet számodra abból a szempontból, hogy miként alakítsd hírleveled tartalmát, strukturáját stb. Érdemes megnézni például, hogy az adott listában lévő felhasználók mikor iratkoztak fel (nem túl régen?), mikor kaptak utoljára e-mailt tőled.

Céljaid elérésének érdekében most minden eddiginél fontosabb, hogy landing oldalad reszponzív legyen, azaz optimalizálva legyen a különböző mobileszközökre is (okostelefon, tablet). (Ha érdekel, milyen problémákkal járhat a rezponzivitás hiánya, olvasd el korábbi cikkünket itt!)  Míg 2011-ben az e-maileket mindössze az emberek 27%-a nyitotta meg mobileszközről, addig 2016-ra ez a szám 54,59%-ra duzzadt. Várhatóan ez további növekedés elé tekint, ezért erre fel kell készülnünk.

Ugye már fel vagy készülve?

 

Konklúzió

Reméljük, sikerült a cikk elején megfogalmazott céljainkat megvalósítani, azaz betekintést nyújtani az e-mail marketing (azonbelül is az elektronikus direkt marketing, azaz eDM) rejtelmeibe, valamint megválaszolni, mit is pontosan az eDM jelentése. Cikksorozatunk következő részében hasznos tippekről, praktikákról írunk, amelyek segítenek abban, hogy az e-mail kampány minél hatékonyabb legyen.


Ha úgy érzed, nem elég hatékonyak a kommunikációs csatornáid, illetve segítségre lenne szükséged eDM-készítésben, válaszd Stratégiai tervezés szolgáltatásunkat!


 

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

Share Button

Last modified: 2017-12-18