big brother és big data

Big Data = Big Brother vagy tinédzser szex?

Szerző: | Adatvezérelt marketing

Share Button

A legtöbbünknek fogalma sincs, hogy pontosan mire is használják a big data-t és mik is az előnyei a számunkra. Emellett a média is segít annak a gerjesztésében, hogy azt higgyük, a big data a big brother szinonimája. A nagy mennyiségű és személyes adatok birtoklása miatt aggódó vásárlók akár törvényi úton is nyújthatnak be jogorvoslati kérelmet. Ez megnövekedett állami beavatkozásokhoz vezethet, amelyek tulajdonképpen olyan megszorítások, melyek gátolják az innovációt és ezáltal a marketinges lehetőségeit is, hogy személyre szabott élményt és ajánlatot nyújtson a felhasználó és a vásárló számára.

 

Mi is az a big data?

Big data: egy olyan kifejezés, amit napi szinten használnak a marketingesek, mégis úgy tűnik, csak kevesen tudják pontosan meghatározni a jelentését. Kérdezz meg öt különböző marketingvezetőt és öt különböző választ fogsz kapni. Erről a következő idézet jut az eszembe, ami a jelenlegi piacra jellemző:

 

A Big Data olyan mint a tinédzser szex: mindenki erről beszél; viszont senki sem tudja pontosan, hogyan kell csinálni; mindenki azt hiszi, hogy a többiek is csinálják; ezért  mindenki azt állítja, hogy ő is csinálja.

– Dan Ariely

Azonban ennek is megvan az oka

A big data alapvetően nagy mennyiségű és sokszínű adathalmazra utal (online és offline egyaránt). Tágabb értelemben egy olyan hatalmas és komplex adatállomány, amely kezelésére a hagyományos adatfeldolgozási folyamatok és módszerek már nem elegendőek. A kifejezés gyakran utal előrejelző analitikára vagy bizonyos fejlett módszerek alkalmazására, amelyek segítségével az adatokból fontos információ és érték nyerhető ki. Nem utolsó sorban pedig az adatállomány rendkívül szokatlan méretére is alkalmazzák.

A big data elemzés során olyan szókapcsolatokkal találkozhatunk mint: analízis, adatszerzés, adatok leválogatása és szegmentálása, keresés, megosztás, tárolás, transzfer, vizualizáció, lekérdezések és adatvédelmi biztonság. Ebből adódóan is az látszik, hogy a big data egy komplex terület és széles körű tudást igényel.

A big data segítségével lehetőségünk nyílik a saját magunk életét és a minket körülvevő világot is megváltoztatni. Például régen ha autóba ültünk, akkor az online hírekből tájékozódtunk az esetleges dugók elkerülése végett, ma azonban elegendő egy okostelefon applikációt használnunk, amely segítségével real-time információkat kapunk, ezzel időt és energiát spórolva. Másik példa: az egyre több port kavaró Uber applikáció arra használja az adatokat, hogy megtalálja a legoptimálisabb megoldást a sofőr és az utazó számára, így win-win szituáció jön létre. Harmadik példa: a birtokunkban lévő nagy mennyiségű és összefüggő adat alapján előrejelezhetővé válnak a környezeti katasztrófák, ami által életeket menthetünk meg a még megfelelő időben.

 Az alábbi területeken alkalmazhatjuk a big data-t a teljesség igénye nélkül:

  • katasztrófák előrejelzése és ezáltal megelőzése,
  • különféle veszélyek megelőzése,
  • bűnözés hatékonyabb visszaszorítása,
  • gazdasági folyamatok és trendek előrejelzése,
  • orvosi áttörések elérése,
  • gyors reagálás a hirtelen fellépő változásokra,
  • a világ egyéb kihívásaira nyújtott megoldások.

A kinyert információk széles körben használhatóak a környezetünk, az orvostudomány, a technológiai változások, az üzleti világ vagy az emberi élmények megértésére, valamint megismerésére. Így az adathalmazok méretéből és komplexitásából adódó nehézségekkel nemcsak a marketingszakemberek, hanem a tudósok, a vállalati vezetők, a pénzügyi szakemberek, az informatikusok, az orvosok és az államvezetés is rendszeresen találkoznak.

 

A 21. század olaja az információ, az analitika pedig a belsőégésű motor.

– Peter Sondergaard, Gartner Research

 

A marketing szintén a big data egyik fő kulcsterülete. A marketingesek számára a big data lehetőséget teremt arra, hogy jobban megismerjék a vásárlók preferenciáit, szokásait és a vásárlás során fellépő megfontolásait. Egy másik cikkünkben írtunk az AARRR tölcsérelemzésről, aminek segítségével hatékonyan lehet monitorozni a vásárló útvonalát a weboldalunkon.

Ebből adódóan, az adatok elemzése, rendszerezése és megfelelő felhasználása által, a big data az adatvezérelt kommunikáció alapját képezi. A big data sikeres feldolgozása és értelmezése a marketing világában a következőket eredményezi:

  • új üzleti trendek felfedezése,
  • a piac és a verseny mélyebb megismerése,
  • fokozott felhasználói élmény (user experience – UX),
  • nagyobb értékű kapcsolat a vásárló és vállalat között (megnövekedett vásárlói élmény és elégedettség),
  • kifinomult vásárlói és fogyasztói insightok megismerése,
  • személyre szabottabb marketing (perszonalizált marketing),
  • megnövekedett üzleti teljesítmény (magasabb profit, hatékonyabb vállalati rendszer és folyamatok),
  • a big data magabiztosabb és megalapozottabb döntéshozáshoz vezet, a jobb döntések pedig nagyobb hatékonyságot, költség- és kockázatcsökkenést eredményeznek. (források: IBM: What is Big Data? és Big Data Analytics: INSEAD eLab Pre-Study Results)

Személyre szabott marketing big data során

 

A médiában több helyen is olvashatunk a vélemények és hozzászólások között arról, hogy a big data nem más, mint az emberek folyamatos és titokban zajló utánkövetése az online világban annak érdekében, hogy a jövőbeni marketingfolyamatokat a megszerzett információkra alapozzák. Nem is csoda, hogy a piac véleménye nem mindig pozitív.

Azonban ennek a felfogásnak gyökeresen meg kell változnia. Méghozzá azért, mert neked, mint marketingesnek, a big data felbecsülhetetlen lehetőségeket kínál, és ha továbbra is félreértések övezik, akkor ez a gondolkodásmód meggátolja azt, hogy üzleti hasznot húzz belőle.

A legtöbb vásárlónak fogalma sincs, hogy pontosan mire is használják a big data-t és mik az előnyei a számára. Emellett a média is segít annak a gerjesztésében, hogy azt higgyék, hogy az adat (big data vagy bármely más adat) a Big Brother (magyarul: Nagy Testvér) szinonimája (forrás: Jodie Sangster: Big Data does not equal Big Brother című írása). A nagy mennyiségű és személyes adatok birtoklása miatt aggódó vásárlók akár törvényi úton is nyújthatnak be jogorvoslati kérelmet. Ez megnövekedett állami beavatkozásokhoz vezethet (pl.: nehezen átlátható és többszörösen összetett adatvédelmi törvények), amelyek tulajdonképpen olyan megszorítások, melyek gátolják az innovációt és ezáltal a marketinges lehetőségeit is, hogy személyre szabott élményt és ajánlatot nyújtson a felhasználó és a vásárló számára.

 

Felmerülhet a kérdés: de mit tehetünk?

Jodie Sangster tanácsai alapján először is, a vásárlót kell a középpontba helyezned. Figyelembe kell venned, hogy a vásárló hogyan reagál az adatfelhasználási módszereidre. Vannak olyan felhasználási módszerek, amelyek a számodra segítőkészek, egyértelműek és relevánsak, de a vásárló számára hátborzongatónak tűnhetnek (pl.: rendkívül személyes adatok megadása a relevánsabb marketingkommunikáció érdekében). Azok a módszerek, amikről ezt gondolják a vásárlók, nem fognak nagyobb elköteleződést generálni, sokkal inkább nagyobb esélyük van arra, hogy csökkentsék a vásárlások számát, illetve növeljék a leiratkozásokat.

Vásárló adatainak figyelése és elemzése

 

Megoldási javaslatok:

  • átláthatóvá és egyértelművé kell tenni a vevő számára, hogy mi fog történni az adatokkal és miért van rájuk szükség,
  • tájékoztatni kell őket arról, ha az adat felhasználásában változás történik,
  • választási szabadságot kell nyújtani számára abban, hogy a változások ellenére hajlandó-e továbbra is együttműködni vagy sem.

Miért fontosak a fenti megoldási javaslatok? Mert a big data jövője azon múlik, ha a vásárló nyugodtan alszik és nem aggódik amiatt, hogy mit tudsz róla és mire használod fel azt az információt. Elvégre a legtöbb adat személyes és intim, akárcsak a szex.

A cikk fő irányvonalát az alábbi írás adta: CMO: Big Data does not equal Big Brother.

 


Mit szólna, ha a vásárlókról és a kommunikációs csatornákból származó adatok egy helyen lennének a könnyebb elemezhetőség és a szegmentáció érdekében?

Ha szeretné az online és offline adatokat egyrendszerben látni és fél-automatikus elemzőszoftverekkel elemezni, akkor ismerje meg a Smart024 – Adatelemzés nevű szolgáltatásunkat és vegye igénybe itt!


 

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

Share Button

Last modified: 2017-11-22